Czy Twoi pacjenci boją się dentysty?
Oto 5 wskazówek, które pozwolą im poczuć się dobrze
Chyba dla nikogo wizyta u dentysty nie jest przyjemnym momentem, ale jeśli potrzebujesz opieki stomatologicznej, choć niechętnie, musisz odwiedzić gabinet. Nie mówimy o skrajnych przypadkach, jednak strach przed dentystą jest dość powszechny. Bardzo często strach ten wynika z traumatycznych doświadczeń z dentystą w dzieciństwie, na przykład takich jak założenie aparatu ortodontycznego; w innych przypadkach dentysta jest postrzegany jako zagrożenie, ponieważ wkracza w bardzo intymną część ciała.
Istnieje wiele strategii, które lekarze dentyści mogą wykorzystać mając przed sobą nerwowego i niespokojnego pacjenta, aby go uspokoić i oddalić od niego strach, w większości przypadków nieuzasadniony.
- Przede wszystkim konieczna jest dobra relacja lekarz-pacjent, aby nawiązać więź opartą na dialogu i zaufaniu. Często zdarza się, że pacjent nie ma zaufania do gabinetów stomatologicznych i przychodzi na wizytę dopiero w momencie, gdy sytuacja jest już nie do zniesienia. Stomatolog musi umieć wsłuchać się w pacjenta, jego obawy, wątpliwości, jego pytania: odpowiadając szczerze i otwarcie oraz uspokajając pacjenta można osiągnąć pełną współpracę, nawet podczas zabiegu.
- Czasami, ze względu na konieczność umówienia się na wizytę, pacjent musi czekać przez pewien czas w poczekalni; dlatego postaraj się stworzyć wygodne i relaksujące otoczenie, z wygodnymi fotelami, czasopismami, roślinami i naturalnym oświetleniem, aby uspokoić podenerwowanego pacjenta i nie kojarzyć się ze sterylnym otoczeniem szpitalnym. Nie powinno być słychać odgłosów wiertarek ani czuć zapachu środków dezynfekujących: cicha i przyjazna atmosfera sprawia, że każdy pacjent czuje się swobodnie.
- Bardzo często odmowa pacjenta wynika z obawy przed odczuwaniem bólu, która nie jest bezpodstawna, gdyż niektóre zabiegi mogą rzeczywiście powodować cierpienie. Zamiast tego należy przeprowadzić wstępną rozmowę z dala od fotela, wymieniając różne dostępne opcje analgezji i zachęcając pacjenta do zgłaszania wszelkich dolegliwości bólowych odczuwanych już na fotelu, aby można było im natychmiast zaradzić.
- Większość pacjentów nie jest zaznajomiona ze stomatologią i technikami stosowanymi przez dentystów, co może być źródłem dyskomfortu i obaw. Stomatolog musi mówić do pacjenta w taki sposób, aby mógł on zrozumieć, co będzie się działo; w tym celu nie należy używać zbyt wielu technicznych sformułowań, które mogą zdezorientować pacjenta. Podczas sesji spokojnie wyjaśnij, co w danym momencie robisz, jakich używasz narzędzi i jak długo pacjent będzie musiał pozostawać na fotelu dentystycznym.
- U szczególnie niespokojnych pacjentów należy rozważyć zastosowanie znieczulenia bezbolesnego, przy użyciu bardzo cienkich igieł lub iniekcji bezpośrednio do korzenia zęba. Sedacja podtlenkiem azotu jest idealna do uspokojenia i zrelaksowania pacjenta, który może również założyć słuchawki z kojącą muzyką, aby zagłuszyć irytujący hałas wierteł.
Te małe działania mogą zdecydowanie poprawić wynik leczenia, zwiększając zaufanie pacjenta do lekarza, a tym samym jego chęć do współpracy.
20/09/2021